Het belangrijkste doel op de Oosterhoogebrugschool is dat alle leerlingen leren leuk vinden. Tot twaalf jaar zijn de meeste leerlingen leergierig, de leerlingen die dat vanuit zichzelf niet zijn helpen wij om hun intrinsieke motivatie (de motivatie uit de leerling zelf) te activeren. Dat doen wij door leerlingen actief te laten leren en mee te laten denken over hun persoonlijke leerdoelen.
We betrekken leerlingen bij hun eigen leerproces en stimuleren hen zelf regie te nemen over wat en hoe ze leren. Dat doen wij met ‘actief leren’.
In de klas werken de leerlingen aan hun eigen leerdoel. Dit leerdoel kan voortkomen uit de lesstof of uit de werkhouding. De leerling bedenkt het leerdoel en het plan van aanpak samen met de leerkracht. Hierbij leggen we de nadruk op het proces, reflectie, eigen handelen en de intrinsieke motivatie. Daarbij gebruiken we als basis:
Op onze school hanteren wij de methode Vreedzame School. Met deze methode leren we kinderen:
Daarover geven we les aan leerlingen. In die lessen leren leerlingen om op een goede manier met elkaar om te gaan. Zij leren bijvoorbeeld de waarde van een compliment aan een andere leerling. Een ander voorbeeld is dat leerlingen leren om elkaar te helpen wanneer zij daar behoefte aan hebben.
Deze lessen vormen de basis om het gezonde gedrag aan te leren. Maar daar blijft het niet bij. De methode wordt de basis voor de omgang tussen leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers. Daarvoor is een stevig traject nodig om te zorgen dat we op die manier werken. Dat duurt twee schooljaren.
Met het programma van de Vreedzame School zorgen we er hier op school met z'n allen voor dat iedereen zich zo fijn mogelijk voelt. Dat doen we door de lessen van de Vreedzame School, met ons pestprotocol en door middel van voorleven.